USD28.2033

Чому відмова від Північного потоку-2 може бути вигідний Путіну і Газпрому – експерт

Чому відмова від Північного потоку-2 може бути вигідний Путіну і Газпрому – експерт

Північний потік-2 ставить під удар не тільки безпеку Європи, а й репутацію Газпрому. Без нього всім буде краще, ніж з ним.

Таку думку висловлює гендиректор Оператора газотранспортної системи України Сергій Макогон, інформує .

Це може здатися парадоксальним, але відміна від будівництва газопроводу Північний потік–2 може бути й в інтересах Росії: перехід від наземної інфраструктури, що пройшла перевірку часом, до ризикованих підводних трубопроводів загрожує найціннішому активу Газпрому – довірі його клієнтів.

Північний потік–2 (ПП-2) – рішення в пошуках проблеми. Якщо цей газопровід через Балтійське море буде побудований, він нічого не внесе в європейську енергетичну безпеку. Не дивно, що антимонопольний орган Польщі усвідомив небезпеку, яку представляє даний проєкт для ринкової конкуренції, й оштрафував Газпром на 6,5 млрд євро.

Довідка. Північний потік-2 – російський газопровід, який будується в обхід України з 2018 року. Його прокладають по дну Балтійського моря з Росії до Німеччини. Вартість будівництва оцінюють у $10 млрд. Єдиним акціонером проекту є Газпром. При цьому шість європейських компаній обіцяли профінансувати 50% вартості проекту. У грудні 2019 року будівництво призупинили через санкції США. Тоді газопровід був побудований на 95%.

По інший бік Атлантики протидія цьому ризикованому проєкту є предметом двостороннього консенсусу, оскільки Конгрес США розглядає можливість включення нових санкцій до Закону про дозвіл на державну оборону 2021 року.

Якщо зараз не зупинити будівництво ПП–2, безпека енергопостачання ЄС знизиться, а його солідарність ослабне. Безумовно, Європі, Німеччині, Україні та навіть Росії буде краще без ПП2.

Дивлячись на десятиліття 2020-2030 років, Газпром оцінив свої річні продажі в Європу приблизно в 200 млрд куб. м на рік. Спалах коронавірусу вже послабив ці прогнози, але навіть якщо ми будемо дотримуватися цього оптимістичного сценарію, чи не повинні ми ставити під сумнів необхідність додаткової газової інфраструктури, коли існуюча транзитна потужність становить 270 млрд куб. м на рік?

Читайте также:

“Давно зламалася”: Кулеба розкритикував ПАРЄ за рішення щодо росіян

Чому відмова від Північного потоку-2 може бути вигідний Путіну і Газпрому – експерт

Проблема нинішнього дискурсу навколо ПП-2 полягає в тому, що 146 млрд кубометрів транзитної потужності України сприймаються як належне. Рік за роком Північний потік–1 призупиняє роботу на регулярне технічне обслуговування, яке триває в середньому десять днів.

Як це буде працювати в майбутньому, особливо в сценарії, коли переважна більшість російського газу надходитиме до Європи по підводним трубопроводам, а об’єм роботи наземної інфраструктури скоротиться?

Читайте также:

В “Буковельському” виборчому окрузі різниця між 4-ма кандидатами-лідерами всього 1,5% – політолог

Часто захисники нових російських трубопроводів забувають вказати на різницю в факторах ризику для підводної інфраструктури. “Ремонт наземного трубопроводу займає … три або чотири дні, а … ремонт морського трубопроводу займає тижні”. Ось як німецький енергетичний аналітик доктор Франк Умбах описав своє занепокоєння цим проєктом.

Звичайно, наша система не застрахована від інцидентів і планових ремонтів. Однак важлива відмінність полягає в тому, що українська “труба” потужністю 146 млрд кубометрів насправді являє собою мультиплексну мережу з чотирьох трубопроводів з численними з’єднаннями та точками виходу. Ми неодноразово доводили надійність транзиту через Україну.

За 40 років транзиту ми жодного разу не зупинили потоки в Європу через технічні причини. Значні надлишкові потужності ГТС в поєднанні з найбільшим газосховищем в Європі є найкращою гарантією безперебійних поставок газу.

Таким чином, або ми зберігаємо надійну і диверсифіковану транзитну мережу, що включає наземні і підводні маршрути, або переходимо до системи, сильно залежної від підводних трубопроводів. У цьому сценарії одна компанія контролюватиме прямий доступ на ринок ЄС. Це підірве безпеку поставок до Європи і підірве ринкову конкуренцію.

Читайте также:

Александр Кочетков: О соседском военном психозе 

Прихильники ПП-2 часто говорять про економію коштів. Навіть якщо це спрацює для Німеччини, ціни на газ, ймовірно, виростуть в Східній Європі, Італії та інших країнах-членах ЄС.

Незалежно від того, які моделі ми використовуємо при прогнозуванні, очевидно, що розрахунок домінуючого учасника ринку вказує на підвищення цін з плином часу. Скільки переговорної сили матимуть європейські клієнти після того, як Газпром буде володіти та керувати кожним маршрутом поставок і закріпиться залежність від постачальника?

Єдиний надійний спосіб стримати монополістичну поведінку – це конкурентний тиск з боку інших постачальників. ЄС повинен віддавати пріоритет диверсифікації джерел енергії, а не маршрутів.

“Газпром залишається єдиним суб’єктом господарювання, що має право продавати природний газ [по трубопроводах] на ринки за межами Росії”, – йдеться в звіті про маніпуляції на російському ринку, опублікованому Європейською комісією 23 жовтня.

Тим часом, сотні власних компаній видобування газу в Росії, в тому числі такі гіганти як Новатек, Роснефть і Лукойл, позбавлені доступу до трубопровідного експорту газу в ЄС. Компанії видобування газу з Центральної Азії, які поставляли газ в Європу на початку 2000-х років, могли б внести значний вклад в енергетичну безпеку континенту, якби Газпром не перекрив їм доступ до трубопроводів.

Якщо метою було зниження цін на газ, то ПП–2, безумовно, не є виходом. Однак більш серйозною проблемою цього злощасного проєкту є не хитке комерційне обґрунтування, а широкий спектр негативних зовнішніх ефектів, від підвищеного екологічного ризику до подальшої політизації енергетики.

Ніяка економія коштів не може компенсувати шкоду європейській єдності, ризик недобросовісних винятків з чесної конкуренції і ослаблення регіональної безпеки.

Це може здатися нелогічним, але відміна ПП-2 може бути й в інтересах Росії і Газпрому. Перехід від наземної інфраструктури, що пройшла перевірку часом до ризикованих підводних трубопроводів загрожує найціннішому активу Газпрому – довірі його клієнтів.

З існуючою пропускною потужністю в 270 млрд кубометрів на рік і прогнозованим обсягом транзиту 200 млрд кубометрів на рік на найближче десятиліття нам слід подумати про оптимізацію системи, а не витрачати ресурси на зайву і геополітично непридатну нову інфраструктуру.

В ПП-2 не має ніяких економічних, геополітичних й екологічних сенсів. З іншого боку, скасування цього проєкту буде благом для європейської єдності. Справді, якщо будівництво зупиниться зараз, Німеччині, ЄС, Україні та Росії буде тільки краще від цього.

Очень плохоПлохоСреднеХорошоОтлично (Еще нет голосов, оставьте первым)
Загрузка...

Комментарии (0)

    Чтобы оставить комментарий необходимо

    "Какие-то 90% политиков портят репутацию всех остальных."

    © Генри Киссинджер

    Регистрация

    (Максимальный размер файла 0,5Mb)

    Восстановление паролю

    Пожалуйста, введите ваш логин или адрес электронной почты.

    Японская компания по доставке представила собственный электромобиль

    Дела Майдана: участнику убийства журналиста Сергиенко сообщили новое подозрение

    Боевики стягивают тяжелое вооружение на Донбассе: почти 100 нарушений за две недели – ОБСЕ

    “Манчестер Сити” и “Реал” Мадрид вышли в 1/2 финала Лиги чемпионов. ВИДЕО

    “Путин всех переиграл”: украинские СМИ прокремлёвского пула запустили тезис о том, что “США передумали отправлять корабли в Чёрное море”

    Голобуцький: Заявами Патрушева Кремль навряд обмежиться – найпевніше, додасть крові для більшої правдоподібності

    Фестиваль позитивного кино «Киносарай» объявил тему этого года

    Турция провела успешные испытания ракеты класса «воздух-воздух»

    Небоженко: Кремлевское окружение Путина не простит ему проигрыша президенту США Байдену

    При начислении субсидий теперь будут учитываться доходы от депозитов, дивиденды и поездки за рубеж

    Samsung представит «самый мощный» Galaxy

    Войска РФ на границах. Главы МИД трех стран Балтии едут в Киев, чтобы поддержать Украину

    Через Україну Росію можуть відключити від SWIFT – депутат Європарламенту

    Фальшивые справки: как в Украине подделывают тесты на коронавирус

    Стало известно, когда выйдет в прокат новый «Стартрек»

    Nissan представил новый спорткар

    “Партия идет не туда”. Притула заявил о готовности возглавить Голос вместо Рудик

    Юрий Романенко: Гитлер вокруг Данцигского коридора все лето 1939 года шумел. А Крымский канал – это и есть наш Данцигский коридор

    Сазонов: Локдаун – удачное время для передела рынка

    Премьеру документального фильма о Чернобыле «Люди Зоны» покажет «UA: Первый»