USD28.2033

ГТС України: тінь приватизації

ГТС України: тінь приватизації

Газотранспортна система України була і залишається найбільш ласим шматком української економіки. Надто в часи, коли індустріальні потужності України дедалі знижуються, і вітчизняні олігархи судомно шукають іще активів, які б можна було приватизувати за копійки та викачати з них ще кілька “халявних” мільярдів.

При цьому питання приватизації газотранспортної мережі пройшло непоміченим вітчизняною пресою та експертною публікою. Одна тільки Юлія Тимошенко акцентувала увагу громадськості на дуже дивному початку цього процесу, який швидше нагадує передпродажну підготовку, і зробила відповідну заяву.

В інформаційній царині ГТС представляє собою “білу пляму” для вітчизняної аналітики. Тому, перш ніж розбирати питання власне приватизації, побіжно ознайомимось із тим, що, власне, збираються продати прямо у нас під носом.

Приблизна вартість 1 км. трубопроводу складає 10.1 млн. дол. (це усереднена оцінка, яка включає тільки прямі капіталовкладення, без урахунку особливостей безпосередньої прокладки).

Довжина магістрального напрямку української ГТС складає 22.2 тис. км., відповідно, вартість побудови нового аналогічного газопроводу складає 224.22 млрд. дол. Ця оцінка не включає в себе ні компресорних станцій, ні цехів, ні ПСГ – тільки труба.

Вартість капітальної модернізації 1 компресорної станції (технічно дорівнює побудові нової) становить 1.817 млрд. грн. (72,68 млн. дол. за тодішнім курсом) – стільки склала модернізація компресорної станції “Бар” в 2015 р. німецькою фірмою Ferrostaal Industrieanlagen GmbH. В Україні 72 таких станції, отже, до оцінки слід додати іще 5 млрд. 232 тис. дол. (72 x 72.68 млн. дол).

Вартість побудови нового компресорного цеху становить 342 млн. грн. (13 млн. дол.) – стільки коштувало спорудження нового компресорного цеху на станції “Опари” на Львівщині. В Україні 110 таких цехів, отже, до оцінки слід додати ще 1 млрд. 430 млн. дол.

Читайте также:

Запад в 94-м требовал от Украины сложить ядерное оружие – Кравчук

Вартість підземних газосховищ оцінити складно, тому що наші газосховища є унікальними як за їх розташуванням, так і місткістю. Однак ми можемо зробити приблизну оцінку. В 2011 р. Литва планувала побудувати Сідеряйське газосховище на 500 млн. куб. м. Його приблизна вартість складала 170 млн. євро (211 млн. дол.) власне побудова, і 140 млн. євро (174 млн. дол.) на обслуговуючі потужності.

Це дає нам сумарну вартість 385 млн. дол. за 500 млн. куб. м. газу. Пропорційно, вартість українських ПСГ обсягом 31 млрд. куб. м. газу повинна становити як мінімум 24 млрд. дол.

Щорічні капітальні інвестиції та поточні витрати на ремонт і обслуговування ГТС становлять приблизно 4 млрд 100 млн. грн. (за 9 міс. 2017 р. витрати становили 3.072 млрд. грн., а це є є 0.75% всіх витрат), що становить 157 млн. дол. Крім того, на реконструкцію компресорних станцій необхідно 1,435 млрд. дол., на модернізацію лінійної частини газопроводів – 616 млн. дол., на експлуатацію підземних сховищ газу – 455.3 млн. дол. . Таким чином сумарно витрати становитимуть всього 2 млрд. 663 млн. дол.

Читайте также:

Поспешили с выводами: Волкер сделал громкое заявление о признании Крыма российским

Підсумовуючи, отримуємо, що приблизна вартість української ГТС по “заміщувальній” методиці повинна складати 250 млрд. дол.

Сюди також треба додати інфраструктуру – тобто, захисні споруди, капітальне будівництво, шляхи, газорозподільчі та газоперекачувальні агрегати. Також, українська ГТС є прибутковим активом, і має дуже великий потенціал розвитку (див. наступний розділ), що збільшує реальну ціну як мінімум на третину. Т. ч. реалістична оцінка вартості української ГТС буде дуже близька (або навіть перевищує) ту, яка була озвучена Юлією Тимошенко. І вже точно вона буде набагато вищою, ніж та, яку озвучив Андрій Коболев, як мінімум в десять (!) разів.

А нам добре відомо, що якщо називаються такі низькі ціни, то на актив уже є покупець, який готовий його “викупити за спеціальною ціною”. Україна уже знає такі випадки. Наприклад, коли флагман українського зв’язку “Укртелеком” задешево був проданий фінансовому консорціуму EPIC, а потім виявилось, що за ним стояли інтереси СКМ Ріната Ахмєтова, який в підсумку і отримав 92.79% акцій “Укртелекома”. На сьогодні “ефективне европейське керування” обернулось фактичним банкрутством корпорації, з якої були викачані всі інновації та прибуткові основні фонди, і тепер вона знову повернута державі – але обібрана і практично без перспективи реанімації та виходу на доприватизаційні потужності.

Але якщо “Укртелеком” все-таки стратегічним активом не є – його функції на себе можуть перебрати численні мобільні оператори, то ГТС замінити немає чим. А побудову нового такого ж газопровода Україна не подужає. Отже, ми повинні за всяку ціну не допустити подібної “европейської” приватизації, з-за якої потім визирне якесь дуже знайоме нам обличчя. Тим паче, що це далеко не перша спроба.

Очень плохоПлохоСреднеХорошоОтлично (Еще нет голосов, оставьте первым)
Загрузка...

Комментарии (0)

Чтобы оставить комментарий необходимо

"У нас начинается тяжелый период жизни: парламентские, затем еще страшнее - президентские выборы"

© А.Лукашенко

Рубана оставили под стражей до 8 сентября

Atlantic Council: Как на самом деле работает коррупция в Украине

Стрельба в Харькове: копы раскрыли детали о нападавшем

У Гриценко нашли дом в Конча-Заспе и четыре квартиры в центре Киева

Меркель рассказала Порошенко о результатах переговоров с Путиным

Масштабная мобилизация и паника: путинские боевики готовятся к “наступлению” ВСУ

Шарий рассказала, на чьих руках кровь Стуса

112 Украина перешел под контроль Медведчука – Схемы

Bloomberg: Путин и Меркель, которых подтолкнул друг к другу Трамп, побеседовали о Сирии и трубопроводе

Как выбрать школьную форму: основные критерии

Зона экологического бедствия: что должна сделать Россия, чтобы вернуть воду в Крым

В РФ украинца посадили за якобы участие в Правом секторе

Задача “окружения” Кличко: тихонько пропетлять, чтобы ещё немножко продать участков, а потом исчезнуть – мнение

Стрельба в Харькове: копы показали лицо нападавшего

Катастрофа на Донбассе: в ООН просят облегчить страдания украинцев, появился новый доклад

Контрразведка Польши объяснила причины депортации украинки из ЕС

Мер Вінниці виконав найбільше обіцянок

Никаких колясок: нахальный маршрутчик шокировал Украину позорным поступком

Принят закон, который навсегда изменит жизнь украинцев: подробности решения

День независимости: на границе усилят проверку документов и авто