USD28.2033

ГТС України: тінь приватизації

ГТС України: тінь приватизації

Газотранспортна система України була і залишається найбільш ласим шматком української економіки. Надто в часи, коли індустріальні потужності України дедалі знижуються, і вітчизняні олігархи судомно шукають іще активів, які б можна було приватизувати за копійки та викачати з них ще кілька “халявних” мільярдів.

При цьому питання приватизації газотранспортної мережі пройшло непоміченим вітчизняною пресою та експертною публікою. Одна тільки Юлія Тимошенко акцентувала увагу громадськості на дуже дивному початку цього процесу, який швидше нагадує передпродажну підготовку, і зробила відповідну заяву.

В інформаційній царині ГТС представляє собою “білу пляму” для вітчизняної аналітики. Тому, перш ніж розбирати питання власне приватизації, побіжно ознайомимось із тим, що, власне, збираються продати прямо у нас під носом.

Приблизна вартість 1 км. трубопроводу складає 10.1 млн. дол. (це усереднена оцінка, яка включає тільки прямі капіталовкладення, без урахунку особливостей безпосередньої прокладки).

Довжина магістрального напрямку української ГТС складає 22.2 тис. км., відповідно, вартість побудови нового аналогічного газопроводу складає 224.22 млрд. дол. Ця оцінка не включає в себе ні компресорних станцій, ні цехів, ні ПСГ – тільки труба.

Вартість капітальної модернізації 1 компресорної станції (технічно дорівнює побудові нової) становить 1.817 млрд. грн. (72,68 млн. дол. за тодішнім курсом) – стільки склала модернізація компресорної станції “Бар” в 2015 р. німецькою фірмою Ferrostaal Industrieanlagen GmbH. В Україні 72 таких станції, отже, до оцінки слід додати іще 5 млрд. 232 тис. дол. (72 x 72.68 млн. дол).

Вартість побудови нового компресорного цеху становить 342 млн. грн. (13 млн. дол.) – стільки коштувало спорудження нового компресорного цеху на станції “Опари” на Львівщині. В Україні 110 таких цехів, отже, до оцінки слід додати ще 1 млрд. 430 млн. дол.

Читайте также:

Чемпіонат ганьби скінчився, але ганьба триває

Вартість підземних газосховищ оцінити складно, тому що наші газосховища є унікальними як за їх розташуванням, так і місткістю. Однак ми можемо зробити приблизну оцінку. В 2011 р. Литва планувала побудувати Сідеряйське газосховище на 500 млн. куб. м. Його приблизна вартість складала 170 млн. євро (211 млн. дол.) власне побудова, і 140 млн. євро (174 млн. дол.) на обслуговуючі потужності.

Це дає нам сумарну вартість 385 млн. дол. за 500 млн. куб. м. газу. Пропорційно, вартість українських ПСГ обсягом 31 млрд. куб. м. газу повинна становити як мінімум 24 млрд. дол.

Щорічні капітальні інвестиції та поточні витрати на ремонт і обслуговування ГТС становлять приблизно 4 млрд 100 млн. грн. (за 9 міс. 2017 р. витрати становили 3.072 млрд. грн., а це є є 0.75% всіх витрат), що становить 157 млн. дол. Крім того, на реконструкцію компресорних станцій необхідно 1,435 млрд. дол., на модернізацію лінійної частини газопроводів – 616 млн. дол., на експлуатацію підземних сховищ газу – 455.3 млн. дол. . Таким чином сумарно витрати становитимуть всього 2 млрд. 663 млн. дол.

Читайте также:

Олещук рассказал, в чем разница между ситуацией Сенцова и Савченко

Підсумовуючи, отримуємо, що приблизна вартість української ГТС по “заміщувальній” методиці повинна складати 250 млрд. дол.

Сюди також треба додати інфраструктуру – тобто, захисні споруди, капітальне будівництво, шляхи, газорозподільчі та газоперекачувальні агрегати. Також, українська ГТС є прибутковим активом, і має дуже великий потенціал розвитку (див. наступний розділ), що збільшує реальну ціну як мінімум на третину. Т. ч. реалістична оцінка вартості української ГТС буде дуже близька (або навіть перевищує) ту, яка була озвучена Юлією Тимошенко. І вже точно вона буде набагато вищою, ніж та, яку озвучив Андрій Коболев, як мінімум в десять (!) разів.

А нам добре відомо, що якщо називаються такі низькі ціни, то на актив уже є покупець, який готовий його “викупити за спеціальною ціною”. Україна уже знає такі випадки. Наприклад, коли флагман українського зв’язку “Укртелеком” задешево був проданий фінансовому консорціуму EPIC, а потім виявилось, що за ним стояли інтереси СКМ Ріната Ахмєтова, який в підсумку і отримав 92.79% акцій “Укртелекома”. На сьогодні “ефективне европейське керування” обернулось фактичним банкрутством корпорації, з якої були викачані всі інновації та прибуткові основні фонди, і тепер вона знову повернута державі – але обібрана і практично без перспективи реанімації та виходу на доприватизаційні потужності.

Але якщо “Укртелеком” все-таки стратегічним активом не є – його функції на себе можуть перебрати численні мобільні оператори, то ГТС замінити немає чим. А побудову нового такого ж газопровода Україна не подужає. Отже, ми повинні за всяку ціну не допустити подібної “европейської” приватизації, з-за якої потім визирне якесь дуже знайоме нам обличчя. Тим паче, що це далеко не перша спроба.

Очень плохоПлохоСреднеХорошоОтлично (Еще нет голосов, оставьте первым)
Загрузка...

Комментарии (0)

Чтобы оставить комментарий необходимо

"«Когда у власти не хватает аргументов, она начинает втягивать в политику детей». "

Еще один американский штат признал Голодомор геноцидом украинцев

Любой следующий президент окажется в ситуации цейтнота – Казарин

УПЦ МП наплювала на Україну з високої кремлівської дзвіниці

Експерт дав оцінку особистим якостям кандидатів у президенти

Падіння “третього Риму” неминуче

В оккупированном Донбассе не верят в присоединение к РФ: опрос

Униженные Лавров и Песков попали на видео: хозяин, впусти

Піарники Порошенка не готові долати ті проблеми, які виникатимуть в процесі створення автокефальної церкви – дипломат

СБУ защитит Днепр от киберугроз со стороны России

В Раде плачутся, что живут без ремонта! Сколько вытянули из карманов украинцев на новый купол?

Найем: Выдача России “террористов” – это история не только о трусости и малодушии, но еще и о том, как всех нас держат за идиотов

Вселенский патриарх обратился к украинцам по поводу автокефалии

Топ скандалов кандидата в мэры Киева Гусовского: от ресторана до секты

Нова стратегія миру та безпеки: коли закінчиться війна на Донбасі?

Ровенский диверсант приговорен за попытку подрыва и работу на РФ

Намного вкуснее: украинские селекционеры вывели уникальную хурму

Суд признал высказывания Шабунина о Демчине оценочными суждениями – адвокат

Страна роботов: в Японии запустили доставку на дронах Страна роботов: в Японии запустили доставку на дронах

Нардеп: Трудові мігранти мають отримати реальну можливість голосувати на виборах

“Динамо” більше нічого не виграє – Ріанчо розповів, чому залишив “киян”