USD28.2033

Імпічмент – реальний механізм в більшості країн світу, який дозволяє контролювати діяльність президента. Але чи так це в Україні?

Імпічмент – реальний механізм в більшості країн світу, який дозволяє контролювати діяльність президента. Але чи так це в Україні?

Імпічмент “по-нашому”: реальна відповідальність чи “процедури задля процедур”?

Що ж слід розуміти під словом імпічмент? Вперше його було вжито в Конституції Сполучених Штатів Америки й розробники розуміли це як особливий порядок реалізації відповідальності вищих посадових осіб держави при наявності певних умов. В Конституції України також мова йде про імпічмент (стаття 111), але чи правильно ми розуміємо значення цієї процедури та чи не наділяємо її «магічним» смислом?

Слід нагадати, що питання прийняття закону про імпічмент Президента підіймається політиками для суспільства майже перед кожними виборами упродовж щонайменше 15 років. До речі, Президент України Володимир Зеленський вніс свою версію такого закону http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=66009

Імпічмент – реальний механізм в більшості країн світу, який дозволяє контролювати діяльність президента. Але чи так це в Україні?

Однак, Голова Парламенту повідомив, що така процедура наявна в іншому законопроекті, який вже прийнято депутатами, а саме: в Законі України «Про тимчасові слідчі комісії і тимчасові спеціальні комісії Верховної Ради України» http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=52517

В чому ж принципова відмінність цих двох проектів закону про імпічмент Президента? Здивуєтесь, але – абсолютно ніякої! Бо вся проблема в тому, що їх автори «обертаються» навколо статті 111 Конституції України, яка лише одним своїм існуванням унеможливлює зміщення Президента України з поста. І ось чому.

Читайте также:

Сегодня возобновляется международное авиасообщение: куда можно полететь?

ПІДСТАВА ДЛЯ ПОЧАТКУ ПРОЦЕДУРИ

Стаття 111 Основного Закону визначає всього одну таку підставу: вчинення Президентом України державної зради або іншого злочину. І таке формулювання значно обмежує Парламент в його повноваженнях щодо усунення Президента з поста.

Чего ждать от закона о ВСК с процедурой импичмента президента

До прикладу, Конституція Сполучених Штатів Америки містить серед підстав не тільки вчинення злочинів, але й корупцію (яка не завжди карається тільки за кримінальним законом), а також вчинення «інших важливих злочинів і правопорушень», які іменуються місдімінором.

Читайте также:

Шмигаль анонсував продовження карантину після 22 травня

Останні особливо цікаві для української реальності, оскільки під місдімінором розуміють будь-яке порушення Конституції чи закону, яке може підірвати довіру людей до Президента. До переліку таких можна віднести скасовані судом незаконні Укази, неправомірне втручання в роботу інших органів влади, які непідконтрольні Президенту тощо.

До речі, Президента США Річарда Ніксона пропонували відсторонити від посади лише за те, що «він особисто і через своїх агентів намагався отримати конфіденційну інформацію від Внутрішньої податкової служби», що мало наслідком «порушення конституційних прав громадян США». Це реальний результат наявності серед підстав найдієвішої – місдімінора!

СУБ’ЄКТИ ІМПІЧМЕНТУ

По-перше, народ не має права ініціювати процедуру відсторонення Президента України від посту! По-друге, стаття 111 Конституції України залучає до цього процесу Конституційний Суд України та Верховний Суд, котрі повинні надати свої висновки, без яких імпічмент неможливий.

Читайте также:

СБУ опровергает ряд фейков о коронавирусе

І, якщо з КСУ все більш-менш зрозуміло, то включення в цей процес Верховного Суду викликає деякі сумніви. Не вдаючись в тонкощі, зазначу лише, що на цей орган покладаються обов’язки, які не властиві судовій владі в принципі – надання висновку «про попередню винуватість» Президента. Юридично така ситуація є абсурдною!

Більше того, процедура імпічменту це «позасудовий  конституційний  процес, за змістом  якого  парламент  у  разі  вчинення  злочину  Президентом України може достроково припинити його  повноваження,  усунувши  з поста». Саме так визначив це Конституційний Суд України https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v019p710-03

Разом з тим, стаття 111 Конституції України пропонує суспільству юридичний оксиморон: участь судового органу в позасудовій процедурі! Вбачається, що залучення до процедури імпічменту якомога більшої кількості учасників, мало на меті не забезпечення дотримання закону, а унеможливлення дієвості такої процедури (особливо враховуючи постійні намагання контролювати суди). 

ХТО ПРОГОЛОСУЄ?

Навіть якщо спеціальна слідча комісія Парламенту пройде «всі кола юридичного пекла», то для підтримки їх доповіді необхідно 338 голосів народних депутатів, що складає ¾ від складу! Абсолютно необґрунтована цифра, враховуючи, що для зміни Конституції необхідно значно менша кількість голосів.

За логікою виходить, що для України та українського народу важливішою є особистість Президента, аніж їхні права, устрій Української Держави? Не думаю.

До речі, за імпічмент Президента Сполучених Штатів Америки необхідна підтримка 2/3 голосів сенаторів.

ДЛЯ ЧОГО ЗАКОН ПРО ІМПІЧМЕНТ?

Виходячи з аналізу наведеного вище, висновок приходить сам по собі: ні для чого! Закон, який не має перспективи реалізації в майбутньому – «процедура задля процедури».

Перегони ж політиків «хто швидше внесе закон про імпічмент» без зміни статті 111 Основного Закону не мають нічого спільного із гарантуванням права громадян на контроль над Президентом, а є лише черговим флешмобом політиків перед виборами до Верховної Ради України.

Очень плохоПлохоСреднеХорошоОтлично (голосов: 1, в среднем: 5,00 из 5)
Загрузка...

Комментарии (0)

Чтобы оставить комментарий необходимо

"В политике приходится делать много такого, чего не следует делать."

© Теодор Рузвельт

Десять главных новостей Украины и мира на 19:00 10 июля

Євген Булавка: Проблема Зеленського в тому, що він живе так, ніби нічого не міняється і не помінялося десь з початку 2000-х років

Вот это “большая стройка”! Президенту стоит понять, что пиариться нужно не возле покрашенных мостов

SpaceX согласовала новую дату запуска десятой партии спутников Starlink

В Берлине обсудили новый закон об особом статусе Донбасса – Ермак

Віра в те, що президент ліквідує кортежі, зменшить охорону, переїде жити в палатку – ознака незрілості суспільства. Тож лоха гріх не прокинути

Подрыв автомобиля Укрпочты. Задержан еще один подозреваемый

Обмеження для кафе та ресторанів: чому влада вирішила, що COVID виходить “на полювання” тільки після десятої вечора?

Евросуд разрешил YouTube не раскрывать данные онлайн-пиратов

В Европе не видят условий для снятия санкций с России – Ермак

Подрыв Газели Укрпочты: Геращенко сообщил о задержании подозреваемых

Бізнес-ризики 2020 в Україні: універсальний рецепт захисту

Украинский кинопроект выиграл финансирование от фонда HBF+Europe

Университет в смартфоне: презентовали приложение “KNU online”

На встрече в нормандском формате договорились о продолжении обмена

Романенко: Порошенко проиграл власть, потому что на публику кричал, что война, а в кулуарах решал свои делишки

У Вінницькій області поліціянти виявили 64 факти продажу алкогольних напоїв та цигарок неповнолітнім

Законопроект “О медиа” критикуют руководители российских дискурсов — Потураев

Война на Донбассе. Гражданин Чили воевал против Украины: открыли дело

У Вінниці 15 липня в мікрорайоні Замостя та Вишенька тимчасово буде відсутнє водопостачання: перелік адрес