USD28.2033

Коли українцям чекати правильних виборів

Коли українцям чекати правильних виборів

З часу ухвалення парламентом у першому читанні проекту Виборчого кодексу політиками, правниками та представниками провідних неурядових організацій було висловлено досить багато думок стосовно переваг документу. А тому я не ставлю за мету повторювати чи розвивати ідеї інших фахівців. Однак власний багаторічний досвід роботи у виборчому законодавстві надає право озвучити кілька тез – передовсім, аби розвіяти деякі існуючі ілюзії і додати “здорового” реалізму у дискусію навколо цього питання. 

Виборчий кодекс не гарантує бездоганність виборчого процесу. 

Варто розуміти, що жоден, навіть найбільш ґрунтовно обдуманий та якісно опрацьований закон сам по собі не забезпечить належного дотримання прав і свобод, у тому числі й виборчих. Проблеми можуть бути викликані далеко не правовими чинниками, а соціальними, політичними, культурними тощо. На жаль, подібні питання вимогами законів іноді нехтують.

Відтак, у деяких країнах з діючим Виборчим кодексом електоральний процес іноді визнається таким, що не відповідає загальновизнаним стандартам. Водночас, в інших державах, наприклад – в Австрії, де вибори Президента регламентуються не лише спеціальним законом про вибори Глави держави, а й законом про парламентські вибори, такий факт ніяк не ставить під сумнів справжність виборів.

Читайте также:

Хто керуватиме ЄС: що чекає Україну найближчі 5 років

Немає гарантій, що ухвалення Виборчого кодексу суттєво сприятиме стабільності законодавства про вибори. 

На відміну від правових систем інших держав, Конституція України не встановлює ієрархії законів, хоча й передбачає особливості прийняття законів (наприклад, про внесення змін до Конституції, державні символи, а також визначає спеціальних суб’єктів законодавчої ініціативи стосовно законопроектів про Державний бюджет, утворення, реорганізацію і ліквідацію судів тощо). Тож будь-який кодекс є «звичайним» законом, і зміни до кодексу вносяться так само законом за загальною процедурою.

Що ми маємо на сьогодні: різні закони – відмінні правила.

Згадаймо, як у день голосування з останніх виборів Президента України 25 травня 2014 року було проведено низку позачергових місцевих виборів та позачергові парламентські вибори в одному мажоритарному окрузі. Або як до списків виборців прямо на місцях включають військовослужбовців, які виконують завдання у зоні АТО; як призначаються керівні посади у виборчих комісіях; як достроково припиняються повноваження членів комісій; як запобігають і чи, власне, запобігають недобросовісній агітації з використанням гасел щодо, начебто, підтримки з боку «рейтингових» політичних сил тощо.

Читайте также:

Игорь Лесев обвинил Порошенко в мародерстве: «натуральный жл*б»

Оскільки в Україні традиційно можуть одночасно проводитися вибори до різних органів влади, при цьому на дільницях використовують єдиний примірник списку, існує кричуща необхідність забезпечення однакових правил гри. І виборчий кодекс видається найбільш ефективним засобом досягнення такої цілі.

Видається, що для парламентарів у дилемі «приймати/не приймати» Виборчий кодекс камінцем спотикання не є питання доцільності уніфікації окремих процедур. Питання полягає у тому, чи приймати Кодекс у редакції, яка передбачає зовсім іншу систему на виборах народних депутатів.

З одного боку, варто вже відмовлятися від змішаної системи виборів до Верховної Ради та запроваджувати виключно пропорційну. З іншого боку, цілком очевидно, що для певних політичних сил зникнення мажоритарного елементу виборчої системи стане серйозним викликом на наступних виборах, з яким не усі зможуть успішно впоратися.

На мою думку, подальший розвиток подій щодо доопрацювання, обговорення та можливого прийняття Виборчого кодексу стане лакмусовим папірцем для перевірки того, як політики вміють поєднувати власні передвиборчі гасла та результати своєї діяльності у статусі обраних представників народу.

Очень плохоПлохоСреднеХорошоОтлично (Еще нет голосов, оставьте первым)
Загрузка...

Комментарии (0)

Чтобы оставить комментарий необходимо

"Для политиков реформы – это во-вторых, а может даже в-третьих. Любой ценой удержать себя во власти – вот что для них во-первых."

© Олег Попцов

Франция закупила микророботов для разведки

Комитет Рады одобрил переименование еще одного города

“Трудовые книжки должны уйти в историю”, – Дубилет

Чоловіка, який хотів підірвати міст Метро, затримано

Доступные лекарства: фармацевтам объяснили нюансы е-рецептов

Фестиваль “Новое немецкое кино 2019” объявил программу

Украина показала Ан-178 на выставке Teknofest-2019 в Стамбуле

Рада усилила меры по защите украинцев от радиации

Зачем Зеленскому и Ко “дестабилизация до конца года”

Кулінарний експерт: Приготування їжі – не кара божа

В Государственной судебной администрации чиновники майнили криптовалюту

Гран-при первого “Киносмотра” получила анимационная лента “Сама себе здесь”

На Facebook появится независимая группа по жалобам пользователей

Порошенко о поджоге у Гонтаревой: Тяжело представить последствия

Реформатор В’ятрович іде з посади голови УІНП. ВІДЕО

ВККСУ допустила 233 кандидатов к конкурсу на должности судей

Вышел трейлер драмы “Домой” Наримана Алиева

Стало известно, как действовала “украинская фабрика троллей” в Facebook

Пристайко объяснил, почему Аваков остался в Кабмине

В Україні оголосили штормове попередження