USD28.2033

Коли українцям чекати правильних виборів

Коли українцям чекати правильних виборів

З часу ухвалення парламентом у першому читанні проекту Виборчого кодексу політиками, правниками та представниками провідних неурядових організацій було висловлено досить багато думок стосовно переваг документу. А тому я не ставлю за мету повторювати чи розвивати ідеї інших фахівців. Однак власний багаторічний досвід роботи у виборчому законодавстві надає право озвучити кілька тез – передовсім, аби розвіяти деякі існуючі ілюзії і додати “здорового” реалізму у дискусію навколо цього питання. 

Виборчий кодекс не гарантує бездоганність виборчого процесу. 

Варто розуміти, що жоден, навіть найбільш ґрунтовно обдуманий та якісно опрацьований закон сам по собі не забезпечить належного дотримання прав і свобод, у тому числі й виборчих. Проблеми можуть бути викликані далеко не правовими чинниками, а соціальними, політичними, культурними тощо. На жаль, подібні питання вимогами законів іноді нехтують.

Відтак, у деяких країнах з діючим Виборчим кодексом електоральний процес іноді визнається таким, що не відповідає загальновизнаним стандартам. Водночас, в інших державах, наприклад – в Австрії, де вибори Президента регламентуються не лише спеціальним законом про вибори Глави держави, а й законом про парламентські вибори, такий факт ніяк не ставить під сумнів справжність виборів.

Читайте также:

Дипломат розкритикував білоруську політику української влади

Немає гарантій, що ухвалення Виборчого кодексу суттєво сприятиме стабільності законодавства про вибори. 

На відміну від правових систем інших держав, Конституція України не встановлює ієрархії законів, хоча й передбачає особливості прийняття законів (наприклад, про внесення змін до Конституції, державні символи, а також визначає спеціальних суб’єктів законодавчої ініціативи стосовно законопроектів про Державний бюджет, утворення, реорганізацію і ліквідацію судів тощо). Тож будь-який кодекс є «звичайним» законом, і зміни до кодексу вносяться так само законом за загальною процедурою.

Що ми маємо на сьогодні: різні закони – відмінні правила.

Згадаймо, як у день голосування з останніх виборів Президента України 25 травня 2014 року було проведено низку позачергових місцевих виборів та позачергові парламентські вибори в одному мажоритарному окрузі. Або як до списків виборців прямо на місцях включають військовослужбовців, які виконують завдання у зоні АТО; як призначаються керівні посади у виборчих комісіях; як достроково припиняються повноваження членів комісій; як запобігають і чи, власне, запобігають недобросовісній агітації з використанням гасел щодо, начебто, підтримки з боку «рейтингових» політичних сил тощо.

Читайте также:

Донбасс – выжженная земля. “Ихтамнетам” из РФ глубоко плевать на то, что останется после них на Луганщине – Сазонов

Оскільки в Україні традиційно можуть одночасно проводитися вибори до різних органів влади, при цьому на дільницях використовують єдиний примірник списку, існує кричуща необхідність забезпечення однакових правил гри. І виборчий кодекс видається найбільш ефективним засобом досягнення такої цілі.

Видається, що для парламентарів у дилемі «приймати/не приймати» Виборчий кодекс камінцем спотикання не є питання доцільності уніфікації окремих процедур. Питання полягає у тому, чи приймати Кодекс у редакції, яка передбачає зовсім іншу систему на виборах народних депутатів.

З одного боку, варто вже відмовлятися від змішаної системи виборів до Верховної Ради та запроваджувати виключно пропорційну. З іншого боку, цілком очевидно, що для певних політичних сил зникнення мажоритарного елементу виборчої системи стане серйозним викликом на наступних виборах, з яким не усі зможуть успішно впоратися.

На мою думку, подальший розвиток подій щодо доопрацювання, обговорення та можливого прийняття Виборчого кодексу стане лакмусовим папірцем для перевірки того, як політики вміють поєднувати власні передвиборчі гасла та результати своєї діяльності у статусі обраних представників народу.

Очень плохоПлохоСреднеХорошоОтлично (Еще нет голосов, оставьте первым)
Загрузка...

Комментарии (0)

    Чтобы оставить комментарий необходимо

    "В политике приходится делать много такого, чего не следует делать."

    © Теодор Рузвельт

    В США создали антитело против COVID-19, его «родственников» и мутаций

    У Вінниці планують збільшити фонд конкурсу “Бюджет громадських ініціатив” до 10 мільйонів гривень

    Образовательный омбудсмен говорит, что требовать от учеников школьную форму – незаконно

    Зеленский продлил безвиз для граждан Великобритании

    На украинцах смогут массово тестировать лекарства, не прошедшие клинические испытания: проект Радуцкого

    Експерт пояснив, що обурило росіян у Білій книзі української розвідки

    Сериал «Бриджертоны» установил новый рекорд на Netflix

    30 кадров в секунду: Sony представила новую флагманскую камеру

    Херсонский адвокат заявил, что ОАСК отменил новое правописание

    Впродовж минулої доби у Вінницькій області зареєстрували 251 випадок COVID-19

    В Украине хотят построить плавучий госпиталь на случай пандемий и других бедствий: рисунок

    Чергова спроба команди Зеленського відмазати Татарова є просто жалюгідною – Шабунін

    На создание украинского ионно-плазменного двигателя пошло $6 миллионов

    Во Франции задержали подозреваемых в избиении украинского подростка

    Украина поднялась в рейтинге восприятия коррупции. Какие позитивные изменения произошли

    Бюро экономической безопасности, реформа СБУ, регистрация вакцин: повестка Рады на сегодня

    Інстинкт самозбереження: носії проросійських ідей мають відчувати максимальний дискофморт

    Ненависть к демократии ведет к деградации. Почему разгневан Патрушев и при чем здесь украинский язык

    Тюрьма “Изоляция”. Что известно о причастных к этой пыточной в Донецке – данные от ОГП

    Одесский кинофестиваль объявил даты и представил новую команду