USD28.2033

На шляху до нових міністерств: річні підсумки реформи державного управління

На шляху до нових міністерств: річні підсумки реформи державного управління

Я вже неодноразово писав про реформу державного управління, яку вважаю однією з найголовніших. Зараз багато кажуть про гальмування всіх реформ, і не в останню чергу причиною цього є відсутність людей, спроможних ці реформи розробляти q eтілювати. Навіть наявність політичної волі, що стала постійно повторюваною мантрою серед широких верств громадян, не гарантує реальних змін, якщо їх нема кому робити.

Словом, реформа передбачає зміну трьох ключових складників: люди, структури, процеси. Набрати нових людей із новими цінностями в нові структури з новими, чітко визначеними цілями та показниками ефективності, а також озброїти їх новими процесами і процедурами. Всі інші підходи не працюють: нові люди в старих структурах швидко потраплять під дію “закону солоного огірка” (спробуйте свіжий хрусткий огірочок занурити в діжку із солоними), а старі люди в нових структурах робитимуть те ж саме, що їм велить “інституційна пам’ять” пострадянської епохи. Нові ж люди в нових структурах зі старими процесами швидко стануть так само неефективними, як і старі. Лише все разом, іншого шляху нема.

Не повторюватиму ключових ідей, цілей і параметрів реформи, пропоную прочитати про це у двох попередніх коротких статтях (ось перша та друга). У цій публікації хочу зупинитися лише на підсумках 2017 року, на досягненнях і провалах. Вони були темою вчорашньої, 18 грудня, урядової конференції.

Важливим фактором є зміна системи управління: від виконання доручень керівництва до чітко описаних зобов’язань із чітко визначеними ключовими показниками ефективності (KPIs). Іншими словами, замість реагування на зовнішні чинники (серед яких не останнє місце займають політичні) урядовці мусять аналізувати стан справ у сфері своєї відповідальності, розробляти, обговорювати із зацікавленими сторонами (“стейкхолдерами”) й упроваджувати відповідні зміни до державної політики. Ефективність роботи таких нових чиновників легко виміряти (й показати суспільству) за ключовими показниками змін у відповідних сферах впливу, а не за кількістю закритих “фішок” від доручень.

Читайте также:

Луценко: Новое дело против Януковича передать в суд пока нельзя

А тим часом розпочалася спеціальна навчальна програма для нових держслужбовців, що покликана ознайомити їх із найкращими практиками.

Читайте также:

НАБУ закрило всі справи про незаконне збагачення

3. Процеси: новий регламент кряду

Це ключовий елемент нових урядових процесів. Основою урядової діяльності мусить стати середньостроковий план, що містить проекти розвитку. Нові урядові рішення мають прийматися лише на основі аналізу дієвості попередніх, а ключові показники їхньої ефективності повинні відслідковуватися постійно. Процес розробки політик повинен бути чітко стандартизований, а їхнє погодження – спрощене: замість закидування одне одного безкінечними “пропозиціями” та “зауваженнями” міністерства мусять сфокусуватися на тому, як обговорювані урядові рішення вплинуть на стан справ у їхніх сферах відповідальності (для цього існуватимуть уніфіковані алгоритми, check-lists). Якщо немає повідомлень від інших міністерств до міністерства-розробника про наявність критичного впливу на їхню сферу, такі рішення можна приймати пакетом без додаткової тяганини. Для узгодження існують урядові комітети, а для спірних ситуацій – наради державних секретарів міністерств. Жодних “повернень на доопрацювання”: схибив – отримай свій проект назад із статусом “відхилено” і працюй далі. Весь формат урядової дискусії має змінитися – від управління дрібними питаннями до формування візій, передбачення викликів і реагування на проблеми суспільства.

Читайте также:

Дебаты Зеленского и Порошенко: кандидатам напомнил о важном законе

Іншими словами, урядовий процес буде сильно спрощено, стандартизовано й алгоритмізовано. Це означає суттєве збільшення швидкості проходження проектів рішень, зменшення навантаження на ключові точки, обмеження бюрократії, дублювання, волюнтаризму та “ремиґачки”. Відповідно до найкращих світових практик, проект регламенту передбачає повний цикл аналізу політики, процедури прогнозування впливів та узгодження, оцінку ефективності уряду за реальними результатами, а не за виконаними завданнями.

Без зміни філософії та правил роботи уряду реформа не буде повноцінною. Тому новий регламент потрібно ухвалювати якнайшвидше. Сподіваємося, це буде найближчим часом, в перші місяці нового року. Інакше повноцінно запустити нові процедури у 2019-му не вдасться, і втратимо цілий рік.

* * *

Окремо від трьох основних складників реформи державного управління хотів би згадати про культурні зміни. Як писав гуру менеджменту Пітер Друкер, “культура їсть стратегію на сніданок”, і ці слова останнім часом часто цитують в урядових кабінетах. Тому необхідно присвятити увагу спеціальним факторам культури в урядовому будинку, які стануть символами змін для всіх працівників розміщених там органів влади. Наприклад, організація харчування працівників, сортування сміття тощо. Добре, що нарешті з урядових коридорів прибрали портрети “папередніків” та повісили фотографії з Майдану й із фронту. Цього не досить. Працювати по-новому в старому будинку радянського зразка непросто. Пам’ятаєте “теорію розбитих вікон”? Середовище впливає на результат, отже, його потрібно змінювати. Все починається з дрібниць.

Наша мета – компактні й ефективні міністерства, позбавлені невластивих корупційних функцій, наповнені людьми з відповідною кваліфікацією та мотивацією, що працюють у рамках процедур менеджменту, характерних для провідних зразків ХХІ сторіччя. Цей процес не буде швидким чи легким, дорогою буде зроблено чимало помилок і подолано страшенний спротив. Але цей процес розпочався, а робота над помилками дозволить їх позбавлятися. Головне – незворотність і поступове прискорення темпу.

Очень плохоПлохоСреднеХорошоОтлично (Еще нет голосов, оставьте первым)
Загрузка...

Комментарии (0)

Чтобы оставить комментарий необходимо

"Для политиков реформы – это во-вторых, а может даже в-третьих. Любой ценой удержать себя во власти – вот что для них во-первых."

© Олег Попцов

Зеленский разрушит существующую власть: Украине напророчили «казни и разоблачения»

Богдан: К семи утра будет готов законопроект-компромисс о выборах

Аtlantic Сouncil: Украина получила нового президента. Как он справился в день инаугурации?

Вінничани збирають кошти на порятунок сина вінницьких журналістів

Вінничан закликали взяти у родину собаку з вулиці

Вінничани зібрали 4 мікроавтобуси гумдопомоги для бійців

Зеленский «обезглавил» ВСУ: детали судьбоносного решения президента

Ляшко: Будем собирать подписи о неконституционности роспуска Рады

Рішення про розпуск парламенту абсолютно правомірне. Коаліція припинила існувати 29 березня 2016 року, – Тимошенко

В Днипре стартовала космическая конференция

Зеленский подготовил первые важные назначения: кто возглавит СБУ и АП

Пройти повз, або зупинитись і допомогти

Зеленский назначил заместителями главы АП людей из Квартала 95

П’ять президентів України: чим вони запам’ятались

Киевский e-билет можно добавить в Apple Wallet

В АП жестко «расправились» с Порошенко: постигла участь Януковича

ГПУ вызывает Портнова на допрос

Зеленський пропонує знизити прохідний бар’єр у Раду та скасувати мажоритарну систему

Киевстар ” и Минобразования назвали победителей фестиваля инноваций

Порошенко резко обеднел: куда делся заоблачный капитал, раскрыта правда