USD28.2033

На шляху до нових міністерств: річні підсумки реформи державного управління

На шляху до нових міністерств: річні підсумки реформи державного управління

Я вже неодноразово писав про реформу державного управління, яку вважаю однією з найголовніших. Зараз багато кажуть про гальмування всіх реформ, і не в останню чергу причиною цього є відсутність людей, спроможних ці реформи розробляти q eтілювати. Навіть наявність політичної волі, що стала постійно повторюваною мантрою серед широких верств громадян, не гарантує реальних змін, якщо їх нема кому робити.

Словом, реформа передбачає зміну трьох ключових складників: люди, структури, процеси. Набрати нових людей із новими цінностями в нові структури з новими, чітко визначеними цілями та показниками ефективності, а також озброїти їх новими процесами і процедурами. Всі інші підходи не працюють: нові люди в старих структурах швидко потраплять під дію “закону солоного огірка” (спробуйте свіжий хрусткий огірочок занурити в діжку із солоними), а старі люди в нових структурах робитимуть те ж саме, що їм велить “інституційна пам’ять” пострадянської епохи. Нові ж люди в нових структурах зі старими процесами швидко стануть так само неефективними, як і старі. Лише все разом, іншого шляху нема.

Не повторюватиму ключових ідей, цілей і параметрів реформи, пропоную прочитати про це у двох попередніх коротких статтях (ось перша та друга). У цій публікації хочу зупинитися лише на підсумках 2017 року, на досягненнях і провалах. Вони були темою вчорашньої, 18 грудня, урядової конференції.

Важливим фактором є зміна системи управління: від виконання доручень керівництва до чітко описаних зобов’язань із чітко визначеними ключовими показниками ефективності (KPIs). Іншими словами, замість реагування на зовнішні чинники (серед яких не останнє місце займають політичні) урядовці мусять аналізувати стан справ у сфері своєї відповідальності, розробляти, обговорювати із зацікавленими сторонами (“стейкхолдерами”) й упроваджувати відповідні зміни до державної політики. Ефективність роботи таких нових чиновників легко виміряти (й показати суспільству) за ключовими показниками змін у відповідних сферах впливу, а не за кількістю закритих “фішок” від доручень.

Читайте также:

Суд отказался выводить из дела Януковича бесплатного адвоката

А тим часом розпочалася спеціальна навчальна програма для нових держслужбовців, що покликана ознайомити їх із найкращими практиками.

Читайте также:

Боевик в Донбассе: Босния и Герцеговина не примет писателя из РФ

3. Процеси: новий регламент кряду

Це ключовий елемент нових урядових процесів. Основою урядової діяльності мусить стати середньостроковий план, що містить проекти розвитку. Нові урядові рішення мають прийматися лише на основі аналізу дієвості попередніх, а ключові показники їхньої ефективності повинні відслідковуватися постійно. Процес розробки політик повинен бути чітко стандартизований, а їхнє погодження – спрощене: замість закидування одне одного безкінечними “пропозиціями” та “зауваженнями” міністерства мусять сфокусуватися на тому, як обговорювані урядові рішення вплинуть на стан справ у їхніх сферах відповідальності (для цього існуватимуть уніфіковані алгоритми, check-lists). Якщо немає повідомлень від інших міністерств до міністерства-розробника про наявність критичного впливу на їхню сферу, такі рішення можна приймати пакетом без додаткової тяганини. Для узгодження існують урядові комітети, а для спірних ситуацій – наради державних секретарів міністерств. Жодних “повернень на доопрацювання”: схибив – отримай свій проект назад із статусом “відхилено” і працюй далі. Весь формат урядової дискусії має змінитися – від управління дрібними питаннями до формування візій, передбачення викликів і реагування на проблеми суспільства.

Читайте также:

Классическая расовая дискриминация: Климкин о политике РФ в Крыму

Іншими словами, урядовий процес буде сильно спрощено, стандартизовано й алгоритмізовано. Це означає суттєве збільшення швидкості проходження проектів рішень, зменшення навантаження на ключові точки, обмеження бюрократії, дублювання, волюнтаризму та “ремиґачки”. Відповідно до найкращих світових практик, проект регламенту передбачає повний цикл аналізу політики, процедури прогнозування впливів та узгодження, оцінку ефективності уряду за реальними результатами, а не за виконаними завданнями.

Без зміни філософії та правил роботи уряду реформа не буде повноцінною. Тому новий регламент потрібно ухвалювати якнайшвидше. Сподіваємося, це буде найближчим часом, в перші місяці нового року. Інакше повноцінно запустити нові процедури у 2019-му не вдасться, і втратимо цілий рік.

* * *

Окремо від трьох основних складників реформи державного управління хотів би згадати про культурні зміни. Як писав гуру менеджменту Пітер Друкер, “культура їсть стратегію на сніданок”, і ці слова останнім часом часто цитують в урядових кабінетах. Тому необхідно присвятити увагу спеціальним факторам культури в урядовому будинку, які стануть символами змін для всіх працівників розміщених там органів влади. Наприклад, організація харчування працівників, сортування сміття тощо. Добре, що нарешті з урядових коридорів прибрали портрети “папередніків” та повісили фотографії з Майдану й із фронту. Цього не досить. Працювати по-новому в старому будинку радянського зразка непросто. Пам’ятаєте “теорію розбитих вікон”? Середовище впливає на результат, отже, його потрібно змінювати. Все починається з дрібниць.

Наша мета – компактні й ефективні міністерства, позбавлені невластивих корупційних функцій, наповнені людьми з відповідною кваліфікацією та мотивацією, що працюють у рамках процедур менеджменту, характерних для провідних зразків ХХІ сторіччя. Цей процес не буде швидким чи легким, дорогою буде зроблено чимало помилок і подолано страшенний спротив. Але цей процес розпочався, а робота над помилками дозволить їх позбавлятися. Головне – незворотність і поступове прискорення темпу.

Очень плохоПлохоСреднеХорошоОтлично (Еще нет голосов, оставьте первым)
Загрузка...

Комментарии (0)

Чтобы оставить комментарий необходимо

"Правительство давно усвоило, что легче всего взять деньги у бедных. Конечно, их у бедных немного – но зато бедных до xpeна..."

В России за “госизмену в пользу Украины” осудили офицера ЧФ РФ

Чи отримають 40 депутатів відповідь від Президента?

Или выпить, или поесть: сколько вытрясет с украинцев новогодний стол 2019

Избирательный барьер в Раду проходят шесть партий – опрос

Попри відвертий саботаж, якісна українська музика просто приречена на успіх – Рибчинський

Кремлевские маразматики поразили неслыханным фейком: “расстрельные списки попов УПЦ МП”

“Президент может быть один”: Садовый об объединении с Гриценко

Высокопоставленные представители демократов заявляют, что Трампу грозит импичмент и тюремное заключение за дачу взятки – Reuters

Выборы-2019: кто выйдет во второй тур вместе с Тимошенко – опрос

Про “нову” російську базу поблизу Кам’янськ-Шахтинського

Пить или не пить? Врачи поделились секретом, как избежать вреда от кофе

Задержали одного из организаторов захвата здания СБУ в Луганске

Берёза: Иду в президенты. Вот моя программа

Срубил и сел: как накажут украинцев за елки

60% украинцев не поддерживают введение военного положения – опрос

Волох: Поддержка “новых лиц в политике” – это даже не рулетка, а ставка на зеро

Прокуроров по делу Зайцевой “вызывают на ковер”: что не так с ДТП в Харькове

Заарештований у Криму адвокат Еміль Курбедінов вийшов на свободу. ВІДЕО

Смертельно опасно: ни в коем случае не сочетайте эти продукты с лекарствами

США исключили РФ из списка опасных для туристов стран