USD28.2033

Внутрішня суперечність марксизму, що призвела до катастрофи

Внутрішня суперечність марксизму, що призвела до катастрофи

Запитуючи, чи має марксист підозрювати сам себе, я питаю про те, наскільки критичний пафос марксизму стосується самої філософії марксизму. Чи може марксистська критика ідеології бути скерована проти самої марксистської ідеології, а чи не є остання теоретичним покручем, що зумовлює соціально-політичні збочення? Чи не забракло самому марксизмові самокритичності й чи не призвело це до тих жахливих наслідків, які ми пережили, – наше й попередні покоління, покоління наших батьків і дідів, – на території Совєтського Союзу? Аби відповісти на ці питання, я спробую зробити деконструкцію одного сюжету в марксизмі, який пов’язаний із поняттями “інституціалізація” та “інститут”, не стверджуючи, що в самого Маркса є ці концепти.

У чому полягає внутрішня суперечність марксизму, яка й призвела (не лише, але насамперед вона) до наслідків, які ми пережили, а може, переживаємо ще й дотепер? Якщо дуже спрощувати, то можна сказати, що для Маркса соціальні інститути – це, зрештою, механізми відчуження. Отже, вони мають бути подолані й знищені. І ось тут виникає питання: а чи не перетворюється, власне, марксизм на соціальний інститут уже в Маркса? І я сказав би, що так. Тут я беру для цієї деконструкції не найтеоретичніший його текст, але дуже показовий, – це “Маніфест Комуністичної партії”. І ось там, як на мене, відбувається інституціалізація марксизму, причому у двох вимірах:

1. Упартійщення – створення Комуністичної партії, адже партія – це соціальний інститут. Створення Комуністичної партії – це інституціалізація марксизму. Маркс пише: “Настав час комуністам відкрито викласти перед усім світом власний спосіб споглядання, власні цілі, власні тенденції та самим протиставити казкам про привід комунізму маніфест партії”. Тож “Маніфест Комуністичної партії” – це документ, який засвідчує створення такого інституту, як Комуністична партія. Але Комуністична партія як інститут – це форма відчуження. Ось внутрішня суперечність. Ось де Маркс сам, так би мовити, зраджує філософію підозри. Із критика відчуження, яке відбувається в економічній сфері, він перетворюється на творця відчуження в політиці. Підозрюючи те, що за всіма людськими діями, зокрема політичними, криються економічні інтереси, Маркс наївно, а може, свідомо, створює потужний політичний механізм відчуження – Комуністичну партію.

Читайте также:

Сербия закроет глаза на оккупацию, чтоб не ссориться с Москвой

Читайте также:

МИД Украины прокомментировал «запрет бандеровской идеологии» в Польше

2. Удержавлення – перетворення пролетаріату під орудою Комуністичної партії на панівний клас у державі:”Пролетаріат застосовуватиме власне політичне панування для того, щоб поступово відібрати в буржуазії весь капітал, централізувати всі засоби виробництва в руках держави, тобто організованого як панівний клас пролетаріату, і якомога швидше збільшити масу продуктивних сил”.

Тож маємо два продукти інституалізації марксизму – партію комуністів і державу пролетарів. Як на мене, тут виникає внутрішня суперечність марксизму, яка зрештою й призводить до всіх жахів Совєтського Союзу. Адже саме цей аспект марксизму російські більшовики, так би мовити, й узяли на озброєння. Вони довели інституціалізацію марксизму до логічного завершення, створивши потужну політичну партію, а направду зграю злочинців і дуже потужну злочинну державу. Але не треба казати, що в Маркса цього не було. У нього те саме прописано в “Маніфесті”, де він закладає умову знищення внутрішньої критичної потуги марксизму.

Читайте также:

Психологическая реабилитация бойцов АТО не проводится – Матиос

До речі, в західній інтелектуальній традиції, як відомо, є дуже цікаве поєднання двох філософій підозри – марксизму та фройдизму. Одним із представників цього тренду був Герберт Маркузе, який у творі “Ерос і цивілізація” синтезує деякі ідеї Фройда та Маркса. Мені насамперед ідеться про його поняття доданої репресії, у якому він синтезує поняття доданої вартості Маркса та Фройдового поняття репресії, тобто витискання в несвідоме певних психічних переживань. Маркузе показує, що ми не можемо на рівні індивідуальної психотерапевтичної практики подолати репресію, поки живемо в репресивному суспільстві, де є не лише психічна, а й соціально-політична репресія. Ба більше, саме ця соціально-політична репресія зумовлює і психічну. Але умови тієї соціально-політичної репресії закладаються в “Маніфесті Комуністичної партії”, адже створення партії як інституту та перетворення пролетаріату на панівний клас у державі – це також створення репресивних інструментів. А диктатура пролетаріату є інструментом доданої репресії. Це не вигадав Ленін або Сталін, воно закладено в Маркса та є теоретичними передумовами жахливих практичних наслідків.

Я не вважаю, що будь-які соціальні інститути обов’язково є механізмами відчуження. Принаймні вони мають й інші функції. Але саме марксизм розглядає їх лише як такі механізми й, зазіхаючи на роль їхнього тотального анігілятора, створює умови для виникнення жахливого репресивного апарату – диктатури пролетаріату на чолі з комуністичною партією.

Тож можна стверджувати, що Марксова критика відчуження сама перетворюється на форму відчуження, а отже, зумовлює виникнення нового типу репресивної держави. Марксизм із діагнозу соціально-політичної хвороби перетворюється на її симптом. У творі “Після чесноти” Елесдер Макінтайр дуже влучно пише про марксистську критику ідеології: “…Загалом марксистська теорія ідеології та її численні нащадки самі є тільки ще одним набором симптомів, перевдягнених у маску діагнозу”.

Нездатність марксиста підозрювати самого себе веде до перетворення марксизму з філософії підозри на об’єкт підозри, із засобу лікування хворого суспільства на жахливу соціально-політичну хворобу. Аби вилікуватися від недуги марксизму, ми маємо застосувати до нього самого мистецтво підозри.

Очень плохоПлохоСреднеХорошоОтлично (Еще нет голосов, оставьте первым)
Загрузка...

Комментарии (0)

Чтобы оставить комментарий необходимо

"В политики идут не те, кто знает, что нужно делать, а те, кто знает, что нужно говорить."

© Стас Янковский

Родственники жертв MH17 обратились к россиянам накануне ЧМ

Зверства боевиков на Донбассе продолжаются: ушел из жизни юный снайпер Богдан Коломиец

У Вільнюсі перед посольством Росії з’явиться сквер імені Бориса Нємцова

Погода на 24 мая: синоптик обнадежила хорошим прогнозом

Помпео выступает за предоставление Украине оборонительного оружия

Самая большая угроза для украинских дорог: как Илон Маск отравляет жизнь Укравтодору

Украинские патриоты пикетировали венгерское консульство в Ужгороде

Маск, помоги: Укравтодор пытается лишить украинцев электрокаров

В Кении открылось Почетное консульство Украины

Закон о валюте: как изменится жизнь украинцев и что будет с курсом

Independent: Почему Россия так нервничает из-за визового статуса Романа Абрамовича?

Курс биткоина на 24 мая: крипторынок испытал серьезные изменения

В ПАСЕ призвали освободить Олега Сенцова

Украинские военные встретились с Папой Римским: исторический момент, удивительные фото

У Білорусі засудили до 8 років в’язниці українського журналіста Павла Шаройка – посол

Закрыть к чертовой матери: пожарные проверили украинские ТРЦ после трагедии в Кемерово

ГПУ предлагала Мюллеру вместе расследовать дела против Манафорта

Главное за день: громкий скандал в Кабмине и новые правила ввоза авто

Новинский: На теме Томоса власть занимается предвыборным пиаром и отвлекает внимание от коррупции

Выпрыгнул в окно: всплыли забавные подробности скандала с футбольными “договорняками”