USD28.2033

Володимиру Путіну не потрібні незалежні ЗМІ

Війну за Крим Володимир Путін виграв, не зроблений не єдиного пострілу. Але для того, щоб бути успішним в іншій війні – проти російських незалежних ЗМІ – йому навіть не треба було вводити війська: для цього в сучасній Росії є інші інструменти. Я і мої колеги знаємо це не з чуток: єдиний російський

незалежний телеканал «Дощ», на якому ми працюємо, опинився на межі свого існування буквально за пару місяців.

«Дощ» з’явився в 2010 році, коли в російському суспільстві – після перших двох термінів жорсткого президентства Володимира Путіна – був особливо сильний запит на неупереджену інформацію і чесну журналістику. Завдяки цьому всього за чотири роки свого існування «Дощ» став одним з головних інформаційних ресурсів Росії. Для цього нам не потрібно було вигадувати нічого хитрого – ми просто повернули те, що зникло з російського телебачення за останні 15 років: передачі тільки в прямому ефірі, гострі інтерв’ю з політиками та громадськими діячами, прямі трансляції з різних точок світу – звідти, де в цей момент щось відбувається цікаве. Всі ці чотири роки до нас приходили лідери російської опозиції, які в державних ЗМІ перебувають у «чорних списках». І до нас же приходили представники влади та відповідали на гострі й незручні запитання у прямому ефірі, яких на державному телебаченні задавати не прийнято. До нас приходив тодішній президент Медведєв і прес-секретар Володимира Путіна Дмитро Пєсков. Ми, на відміну від інших, розповідали про протести в російських містах у 2011-2012 роки – попросту встановивши камери і транслюючи мітинги в прямому ефірі. Саме нам після свого звільнення з в’язниці дав свого першого телевізійне інтерв’ю Михайло Ходорковський. І саме «Дощ», єдиним з російських ЗМІ висвітлював події в бунтівному Києві взимку 2013-2014 року в прямому ефірі, даючи слово представникам опозиції і влади і транслюючи зіткнення в українській столиці. Аудиторія «Дощу» кожен місяць росла: ми вели мовлення в інтернеті, і нас транслювали найбільші російські кабельні та супутникові мережі.

Читайте также:

Суд арестовал Навального на 30 суток

Здавалося б, ми не робили нічого незвичайного – якщо не враховувати головне: це відбувається в Росії, де сьогодні інформаційна порядок денний Кремля не передбачає існування незалежних ЗМІ. А тому необхідний привід – щоб розпочати кампанію проти неугодного медіа.

У випадку з «Дощем» цей привід був знайдений в січні, коли в одній з передач телеканалу обговорювалося питання, чи варто було здати під час Великої Вітчизняної Війни Ленінград німецьким військам, щоб уникнути тисяч людських життів. Питання це неодноразово піднімалося істориками і навіть міститься в одному з офіційних російських шкільних підручників, проте лише у випадку з «Дощем» реакція на нього придбала державний масштаб.

Читайте также:

В мире уже больше 1,5 млн жертв пандемии

Першими про це почали писати ті користувачі соціальних мереж – блогери та журналісти – які відомі своєю традиційною підтримкою офіційної точки зору. Слідом – державні ЗМІ, підготувавши серію репортажів про те, що телеканал «Дощ» ставить під сумнів підсумки Великої Вітчизняної Війни і подвиг радянського народу. Далі кампанія тільки набирала обертів. Менше, ніж за місяць Дощ був виключений практично з усіх пакетів кабельного та супутникового мовлення і втратив майже 90 відсотків своєї аудиторії. І хоча керівники цих компаній говорили, що роблять це, тому що їхні почуття ображені прозвучали питанням про блокаду Ленінграді, непублічно вони пояснювали, що самі знаходяться під тиском Кремля. Декілька запитів до прокуратури на «Дощ» написали депутати Держдуми – вони зацікавилися джерелами фінансування телеканалу. З перевірками до нас вже приходили податкова і трудова інспекції. Власник нашого приміщення несподівано оголосив, що не має наміру більше продовжувати договір оренди. Але головне – Дощ втратив своїх рекламодавців: деякі з них пішли з-за того, що аудиторія каналу стала менше після його відключення з супутникових і кабельних мереж, деякі – просто бояться давати рекламу опинився в «немилості» телеканалу.

Читайте также:

Сбитый в Иране Boeing. Подозреваемым грозит всего три года тюрьмы за 176 жизней – ОГП

Все це відбулося за два місяці: з успішного бізнесу «Дощ» перетворився на проект, який знаходиться на межі виживання і існує тільки на кошти, які йому перераховують його глядачі. І тепер все залежить тільки від того, вирішить Кремль припинити тиск на «Дощ» чи ні: це може здатися дивним, але і доля мого телеканалу сьогодні вирішується лише в одному місці – як і все інше в Росії.

Закриється «Дощ» чи ні – невідомо. Однак зрозуміло, що кампанія проти нього – один з елементів нової інформаційної порядку денного Кремля. У розумінні сучасного російського керівництва основною метою існування ЗМІ повинна бути пропаганда. Пропаганда, яка буде знаходити потрібні слова для пояснення

таких непростих процесів, як, наприклад, події в Україні або неминучий економічну кризу. Дмитро Кисельов, який восени був призначений керівником великого створеного інформаційного агентства «Росія сьогодні», каже, що своїм головним завданням бачить донесення до російської аудиторії державної точки зору. Він – символ нової російської журналістики. А насправді – нової російської пропаганди, що не припускає позиції, альтернативної державної: сьогодні це чітко видно на прикладі того, як у Росії ЗМІ розповідають про події в Україні. Наприклад, учасники багатотисячного антивоєнного маршу в Москві були по телебаченню названі «п’ятою колоною», фашистами і зрадниками. Це не перебільшення. Це – цитати.

У цій конструкції немає місця незалежним ЗМІ кшталт «Дощу», мені і моїм колегам.

А тому за останні кілька місяців Росія втратила ще кількох незалежних видань – таких, наприклад, як інтернет-сайту Lenta.ru, де змінився головний редактор і редакційна політика.

Все це Росія вже проходила: на початку нульових, коли Володимир Путін став президентом в перший раз. Тоді він користувався небувалою підтримкою населення, і російське суспільство уклало з ним негласний контракт, закривши очі на знищення незалежних ЗМІ в обмін на обіцянки повернення Росії колишньої могутності. Тепер історія повторюється: і колишню міць, як стверджують російські державні телеканали, Росія вже повернула собі – разом з Кримом. А тому й з’явилися в останні роки незалежні ЗМІ, які можуть задати на цей рахунок незручні питання, сьогодні недоречні: згідно з одним із останніх опитувань, більше 70 відсотків росіян допускають цензуру в інтересах держави.

Очень плохоПлохоСреднеХорошоОтлично (Еще нет голосов, оставьте первым)
Загрузка...

Комментарии (0)

    Чтобы оставить комментарий необходимо

    "И политическая жизнь - это театр: одни на освещенной сцене; другие - в темном зале."

    © Константин Кушнер

    Женщина завела собаку-поводыря для своей слепой собаки

    Близько 50 російських снайперів постійно перебувають на Донбасі, – розвідка

    Справи просто “злили”: названа головна причина, чому з Арбузова і Табачника можуть зняти санкції

    В Крыму полностью истощены два водохранилища, еще одно – на грани высыхания

    В Днепре произошла стрельба в кафе, в отделение полиции доставили 15 человек

    Активисты запустили с админграницы флаг Украины с посланиями для жителей захваченного Россией Крыма. ФОТО

    Мерил Стрип сыграет бродвейскую звезду в новом фильме

    Индийская ракета вывела на орбиту бразильский спутник

    Рефат Чубаров розповів, в яку пастку потрапили кримські татари

    В Польше два украинца погибли в ДТП

    Украина презентовала в Турции уникальный вездеход SHERP

    Українці все частіше почали пропонувати свої органи на продаж. Екперт пояснила, чому це протизаконно

    В США готовятся объявить победителей кинопремии «Золотой глобус-2021»

    В Черновцах умер второй пациент, который пострадал в результате пожара в больнице

    Facebook выплатит $650 миллионов пользователям за нарушение конфиденциальности

    В Украине – 5 833 новых случая коронавируса

    Гражданин Кувейта пытался вывезти запрещенных медпрепаратов на ₴2,4 миллиона

    В прошлом году Нацполиция расследовала более 60 тысяч преступлений

    Дело о спецоперации против ЧВК Вагнера. Экс-главу ГУР Бурбу выселили из дома – Бутусов

    В Одесском СИЗО, где находится Стерненко, произошел пожар