USD28.2033

Зачароване коло: форма – лише відображення змісту

Зачароване коло: форма – лише відображення змісту

За даними дослідження соціологічної компанії “Рейтинг”, баланс довіри / недовіри до НАБУ глибоко в мінусах. Порівняння показників за шкалою “схвалюю / не схвалюю” – мінус 36% серед опитаних респондентів. Із цим треба щось робити. Від репутації головної антикорупційної інституції у державі залежить віра в саму ідею боротьби з корупцією. Неприпустимо дискредитуватицей процес. Це стосується як політиків і чиновників, так і громадських активістів.

У суспільстві великий запит на боротьбу з корупцією, тож провал на цьому напрямку зумовить подальше зростання загальної зневіри серед українців. Мережа замаскованих кремлівських медіа в Україні вміло мультиплікує цей ефект, розставляючи “правильні” фокуси й акценти. Невизначеність ситуації з війною і корупція найбільше турбують українців. На це вказують результати усіх соціологічних досліджень впродовж останніх років.

Заснування нових державних антикорупційних органів після Революції гідності супроводжувалося гарячими дебатами – навіть не так поміж політиками, як серед правників. Юристи-практики й академічні правознавці попереджали про відсутність системної логіки у цій реформі, що обов’язково призведе до порушення міжвідомчого балансу в правоохоронній системі, а далі до конкуренції за повноваження. Фахівці попереджали, що за нинішніх обставин ця історія закінчиться великим галасом із низьким коефіцієнтом на виході, а головне – зумовить розбалансування хай і дискредитованої виконавцями, але традиційної і зрозумілої моделі.

Читайте также:

Шторм на Юпитере: в сети опубликовали завораживающие фото

Таке враження, що активісти-ініціатори цієї реформи та їхні західні партнери взяли за мету передусім розширення громадського контролю над владою. Водночас,завдання державного будівництва, інституційного розвитку, для них було явно вторинним. Видавалося так, що проти зіграної ватаги досвідчених корупціонерів і такого ж арбітра на поле випустили окремих гравців – не сформувавши з них однієї команди. Кожен із новачків кинувся боротися за м’яч самотужки. У підсумку, багато метушні і ганебне посміховисько.

Варто, втім, звернути увагу на інший і значно важливіший аспект проблеми антикорупційних чи будь-яких інших реформ. Влада, як будь-яка субстанція, має зміст і форму. Змістом у владі є суб’єкти, які визначають політичні рішення або конструюють тренди реальної політики у державі, а формою – механізми взаємин між ними, тобто правила і закони. Спроби причепурити неякісний зміст довершеними формами не дають і не дадуть результату. Потворному змісту не можна силоміць надати сталої правильної форми, бо вона є лише зовнішнім відображенням змісту. Правлячий клас на практиці завжди підрихтує під свої інтереси навіть найідеальніший закон.

Читайте также:

Рабинович: Мы подали закон, по которому госучреждения обязаны брать на работу не менее 30% молодежи

Насправді імпульс для сутнісних змін всієї субстанції влади буде задано зсередини, тобто із середовища суб’єктів, які визначають державні рішення і конструюють тренди. Тільки тоді в нових реаліях почне змінюватися форма, а отже правила і закони. Реальним рушієм позитивних змін у державі стане політична воля конкретного суб’єкта чи суб’єктів, які володітимуть засобами для підпорядкування цій своїй конструктивній волі всіх інших. Тож законодавчі новації чи створення прогресивних інституцій не здатні кардинально зламати систему за наявної якості суб’єктів, які поки визначають державну політику в широкому сенсі.

Ви обов’язково скажете, що все це має вигляд “зачарованого кола”…Але ж хто сказав, що агентами справжніх змін обов’язково будуть ті, кому влада належатиме номінально – за посадою. Коли формальні посадовці не відповідають обставинам і масовим запитам, інколи реальна влада на якийсь час втікає від них на майдани і вулиці або ж блукає келіями, казармами чи студентськими аудиторіями. Щоб потім з іншими особами повернутися до інституційних кабінетів. Місце перебування справжньої влади визначає громада.

Нині фокус уваги суспільного запиту потрібно виставляти не на процедурах, а на бажаному кінцевому результаті й особистих характеристиках агентів змін, які здатні його забезпечити. Процедури можуть тільки зафіксувати результат, але не здатні його зумовити, бо форма лише відображення змісту.

Михайло БАСАРАБ, “Тиждень”

Очень плохоПлохоСреднеХорошоОтлично (Еще нет голосов, оставьте первым)
Загрузка...

Комментарии (0)

Чтобы оставить комментарий необходимо

"Для политиков реформы – это во-вторых, а может даже в-третьих. Любой ценой удержать себя во власти – вот что для них во-первых."

© Олег Попцов

Россию признали агрессором: в ПАСЕ Украина одержала победу

Нам бы так: китайцы за ночь построили железнодорожную развязку

«Украинцы съедают друг друга»: известный художник раскритиковал «страну-помойку»

Безвиз с ЕС: в какие страны украинцы ездят чаще всего

«Должны умереть с голоду»: раскрыта правда об украинских безработных

ВНО-2018: абитуриентов лишили непопулярного предмета

Дивовижна флора і фауна Антарктиди: український полярник вражає відкриттями

Комментарии излишни: как украинцы засоряют Киев «опасными отходами»

Россия обнаглела в ПАСЕ: вице-спикер Госдумы намекнул о захвате Украины

Главное за день: «чертова дюжина» ЦИК и скандальный закон в ПАСЕ

Какими обещаниями Путин будет “кормить” избирателей

На Вінниччині висихають хвойні дерева

Страшная смерть подростка: работникам дендропарка грозит тюрьма

Не розуміє мову – немає ефіру: Ар’єв розповів про казус на російському ТБ

Технологии и аграрии: о чем в Давосе рассказывала невестка Порошенко

Вспышка кори: медики зафиксировали новые смерти

Злочини проти Майдану розслідує прокурор-антимайданівець – Наші гроші

Выборы президента: политолог пояснил тактику главных фаворитов гонки

На Украину свалится “стихийное бедствие”: кому готовиться к худшему

Чертова дюжина ЦИК: кого предложил Порошенко, появился список